ابزاری برای هشدار زودهنگام در مورد زخم هایی در پا که به سختی ترمیم می شوند

6ژوئن 2019 - حدود 500 هزار استرالیایی با مشکلات روزانه ی مرتبط با زخمهایی که درمان نمی شود، زندگی می کنند. اما یک ابزار ارزیابی خطر برای زخم های عروقی پا که نیاز به درمان اختصاصی دارند، توسط دکتر کریستینا پارکر از QUT ابداع شده است، که در مورد این گونه زخم ها به فرد در مراحل ابتدایی هشدار می دهد.

دکتر پارکر در مورد این ابزار ارزیابی خطر و توانایی آن برای جلوگیری از 4 میلیارد دلار هزینه ی سالیانه ی درمان زخم های مزمن، در هفته گذشته در کنفرانسCRC Association Collaborate Innovate 2019  ، سخنرانی کرد.

دکتر پارکر از موسسه ی بهداشت و نوآوری بیومدیکال QUT گفت: این ابزار ساده با جمع آوری متغیرهایی مانند سن بیمار، مساحت زخم، و این که به جوراب های واریس یا بانداژهای کشی برای ایجاد فشار زیاد احتیاج دارد یا خیر، با صحت 80 درصدی نیاز به مداخله ی زودهنگام اضافه را برای درمان زخم یا ارجاع به متخصص پیش بینی می کند.این مداخله ی زودهنگام مدیریت مناسب زخم را هدایت کرده و موجب صرفه جویی در زمان و منابع می شود و می تواند درد، ناراحتی و محدودیت های سبک زندگی بیماران را کاهش دهد.

سخنرانی دکتر پارکر بر یک مطالعه ی موردی زخم پای وریدی در یک زن که به مدت 15 سال بهبود نیافته بود، تمرکز داشت. او گفت در ادامه ی تحقیق ما بر روی انواع زخم ها مانند زخم های پای دیابتی که بهبودی آنها نیز دشوار است، تمرکز نمودیم.

دکتر پارکر گفت: اکثر مردم تا زمانی که به این گونه زخم ها که بهبودی آنها دشوار است، مبتلا نشوند، هزینه های مالی و اجتماعی آن را درک نمی کنند.

زن مورد مطالعه، بمدت بیش از 15 سال دچار زخمی مزمن بود، البته نه یک زخم در یک مکان، اما در طول این مدت هیچ زمانی را بدون زخم سپری نکرده بود.حتی یکبار از او خواسته شده بود که کافی شاپ را به دلیل چرک و بوی بد زخمش ترک کند. در نتیجه او دیگر با دوستان خود در کافی شاپ ها ملاقات نمی کرد و گاهی نمی توانست به خاطر هزینه های پانسمان، ویزیت ها و داروها با گشت های برون شهری افراد سالمند، سفر کند.

دکتر پارکر گفت: زخم های وریدی 70 درصد از زخم های پا را تشکیل می دهند.رگ ها می توانند با افزایش سن ما دچار آسیب شوند، اما 25 درصد از افرادی که دچار زخم های مزمن هستند، کمتر از 65 سال سن دارند و این گونه زخم ها تاثیر بسزایی بر کیفیت زندگی و توانایی آنها برای کار دارد. افرادی که مدت زمان زیادی را بر روی پاهای خود می ایستند، مانند پرستاران و آرایشگرها، می توانند مستعد زخم های وریدی پا باشند.

این ابزار ارزیابی خطر در حال حاضر به صورت یک برنامه کامپیوتری و  یک نرم افزار تلفن همراه ارائه شده است. دکتر پارکر معتبر بودن این ابزار را در بریتانیا، وین و نیوزیلند اثبات کرد، همچنین از این ابزار برای هدایت تحقیقات در کانادا استفاده شده است.

تحقیق دکتر پارکر در مورد تایید این ابزار در مجله بین المللی زخم (the International Wound Journal) منتشر شد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-06-early-tool-hard-to-heal-leg-wounds.html